الجزء الثالث
*************

بالله عليكم ركزوا فى الموضوع كويس جدااا

بعد ما فهمنا معنى الضرورة واتفقنا إن مش أي حالة نقول عليها "ضرورة"

عايزين نفرق بين معنى الضرورة والحاجة..
"الضرورة حالة تستدعي إنقاذاً، أما الحاجة فهي حالة تستدعي تيسيراً وتسهيلاً، فهي مرتبة دون الضرورة؛ إذ يترتب على الضرورة ضرر عظيم في إحدى الكليات الخمس، ويترتب على الحاجة مشقة وحرج، لكنه دون الضرر المترتب على الضرورة، وقد تنزل الحاجة منزلة الضرورة: فيما إذا ورد نص بذلك أو تعامل أو كان له نظير في الشرع يمكن إلحاقه به "


بمعنى...
الضرورة دي حالة قصوى من الحرج والمشقة لازم لها "إنقاذ"
وممكن الإنقاذ ده يلجأني إني أفعل شيئا مخالفا للشريعة عشان أخرج من الضرر اللي ممكن يلحق بي أو بإحدى الكليات الخمس اللي اتفقنا عليهم قبل كده
(الدين -النفس -العرض - العقل - المال
)

مثال:واحد كان بيأكل.. ووقفت لقمة في حلقه.. خلاص هيموووت
ولم يجد أمامه إلا كأس خمر (وشرب الخمر في الشريعة حرام)
طيب نتركه يموت؟..ومن المعلوم من الفطرة بالضرورة إن حفظ النفس واجب !
إذن الشخص ده نقول عليه في حكم المضطر.. ألجأته "الضرورة
" لفعل محرم (شرب الخمر) ليزيل عن نفسه الضرر(الموت المحقق).

أما الحاجة تستدعي تيسيرا وتسهيلا
فهي مرتبة أقل من الضرورة...الضرر الواقع عليك من وراءها ضرر أقل من الضرر اللي بنحتج به عشان الضرورة...مجرد هيترتب عليها مشقة وحرج.

عايزين نفهم معنى جميل جدا...
إن الشريعة الإسلامية شريعة سمحة قائمة على التيسير والتخفيف
جاءت بما يقع تحت قدرة المكلف وإن ترتب على فعله مشقة كالجهاد والصوم والحج...
يعنى مفيش تكليف ربنا كلفنا به إلا وهو-سبحانه- يعلم أننا قادرين على تطبيقه .
والدلائل على ذلك من القرآن والسنة عديدة:

من القرآن...قوله تعالى:
((وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ
)) [الحج: 78]

((
يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإنسَانُ ضَعِيفاً
)) [النساء: 28]
((
يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ اليُسْرَ وَلا يُرِيدُ بِكُمُ العُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا العِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ
)) [البقرة: 185]


من السنة...قال النبي صلى الله عليه وسلم:
(بعثت بالحنيفية السمحة
)
(
لا ضرر ولا ضرار
)

بعد كل ده لا يستقيم أن واحد يأتي ويقول:
"معلش أنا مش قادر أصلي..أو الصيام ده حاجة تقيلة على قلبي"



طبعا ده واحد..
أولا كذاب
ثانيا لم يفهم الدين...
ثالثا لم يفهم قدر النعمة اللى هو عايش فيها(نعمة الإسلام).


وللموضع بقية إن شاء الله تعالى